Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Az utazási tanácsadó blog részben profikkal, de főleg a Ti közreműködésetekkel készül. Mert mindenkinek van egy jó utazós sztorija.

Szeretünk utazni - talán mindennél jobban - kalandozni, ezért kíváncsiak vagyunk történeteitekre. Sőt, hogy kedvet kapjatok élményeitek megosztásához, a legjobbakat rendszeresen jutalmazzuk is.

Gyűjtsünk élményeket közösen!

Beszámoló beküldése

FONTOS!
A cikkeket emailben várjuk az alábbi címre:

utazasitanacsado@index.hu

- emailben szövegként vagy mellékletként .doc .pdf kiterjesztésben
- képeket .jpg .png .gif kiterjesztésben 800x600 v. 600x400px méretben
- térképeket, pinpointokat Google Maps iframe kódként

Van egy jó utazós sztorid?

Hova Utaznál?

Repülőjegy

Szerkesztőket Keresünk!

Te vagy Dr. Nyelvtan? Vagy csak egyszerűen vágod a bloghut? Segíts nekünk jobbá tenni ezt az oldalt!

Sokan vagyunk - de nem elegen, ezért SZÜKSÉGÜNK VAN RÁD!

Vegyél részt az oldal szerkesztésében, moderálásában: dobj egy mailt az utazasitanacsado@index.hu -ra.

Címkék

Ajax (1) amszterdam (1) amszterdam-kártya (1) australian centre for the moving image (1) ausztrália (1) ausztral kortars muveszeti kozpont (1) baku (1) bangkok (1) barcelona (1) bastille (1) bells beach (1) bergamo (1) birrarung mar (1) brighton beach (1) caleta de fuste (1) Central Station (1) chinese museum (1) ciang mai (1) cofete (1) coffeeshop (1) corralejo (1) corso buenos aires (1) costa calma (1) cotillo (1) Dam (1) della (1) dóm (1) eden bar (1) eiffel-torony (1) élménybeszámoló (1) élménytúra (1) el patio restaurant (1) eurodisney (1) federation square (1) franciaország (1) fuerte ventura (1) giardini pubblici indo montanelli park (1) Gogh (1) grainger museum (1) güell park (1) hua hin (1) jandia (1) kanári-szigetek (1) katedrális (1) kína (1) kon chang (1) kutyahús (1) la atalayita (1) la isla bar (1) la rambla (1) led-alagút (1) louvre (1) lygon Street (1) mágnesvasút (1) malthouse (1) mar bella (1) melbourne (1) melbourne egyetem (1) melbourne muveszeti kozpont (1) milano (1) miss america restaurant (1) montjuic (1) Mystery Land (1) notre dame (1) oasis park (1) olcsó repülőjegy (1) olympic park stadium (1) Oude Kerk (1) palazzo (1) parc de la ciutadella (1) párizs (1) party (1) passage (1) phillip-sziget (1) pizza (1) playa blancal (1) playa chica (1) potter museum of art (1) princess theatre (1) puerto del rosario (1) queen victoria piac (1) ragione (1) Rembrandt (1) rer vasút (1) royal botanic gardens (1) royal exhibition building (1) Royal Exhibition Building Carlton Gardens (1) rubens (1) sacré coeur (1) sagrada familia (1) sanghaj (1) scala (1) Sensation (1) seven nightclub (1) shanghai (1) sotavento (1) spanyolország (2) st kilda beach (1) sunnyside north beach (1) sydney opera (1) szajna (1) tasmania (1) tenerife (1) thaiföld (1) tv-torony (1) utazási napló (1) versailles (1) világjárás (1) wah wah lounge (1) yu-kert (1) zig-zag híd (1) Címkefelhő

MasterCard Úti Tippek

Töltsd le az ingyenes
alkalmazást!

Klikkeljen a letöltéshez – Apple iTunes Store

Klikkeljen a letöltéshez – Google Android Market

Ha elég már a napozásból: Síelés Japánban - Világjárás Felsőfőkőn 2.

2012.12.07. 16:20 - Utazási Tanácsadó

Címkék: japán ázsia osaka morioka fukushima yodo folyó tennoji állatkert dotobori út osaka várkastély biwako valley snova hashima alts bandai mt bandai eruoption memorial museum zao onsen zao fürdő honshu-sziget towada-hachimantai nemzeti park

A nyári hőségben aszalódva bizonyára mindannyian vágytatok már hűvösebb tájakra: hegyek, havasok, barlangok mélye – de még a munkahelyen lenni is üdítő, ha üzemel a légkondi. Utazós cikksorozatunk most következő epizódjában visszavágyó szívvel idézem fel tavalyi előtti, rendhagyó sítúránk emlékeit: síelés Japánban 2010.

Az ország gazdasági életében a síturizmus egyre hangsúlyosabb szerepet játszik. A kiváló minőségű hó, a minden korosztálynak és tudásszintnek megfelelő tanuló, kiépített és off-piste pályák akár a Paradicsom azok számára, akik szabadidejüket aktívan szeretik eltölteni. Nem is olyan régen (öregszem) három pörgős hetet töltöttem Japán magaslatain, ami új élményekkel gazdagította eddigi, Európában szerzett sítapasztalataim tárházát.

Japán Ázsia egyik legfejlettebb országa, a körülbelül 130 milliós népesség 70%-a nagyvárosokban él. A szigetcsoport 6852 szigetből áll, melyek közül a négy legnagyobb területű (ezek a főszigetek) a Hokkaidō, Honshū, Shikoku és a Kyūshū. Az ország területe valamivel nagyobb, mint Németországé, körülbelül négyszer akkora, mint hazánké, és 70%-át hegyek fedik. 200-nál is több vulkántól kell tartanunk, évente kb. 1500 kitörést észlelnek, ami szerintem elég aggasztó, de bíztunk benne, hogy abban a pár hétben nyugi lesz – féltjük a bőrünket, na.

A szigetcsoport éghajlata tetemes észak-déli irányú kiterjedése miatt rendkívül változékony: északon a hosszú és hideg teleket hűvös-meleg nyár váltja, a délebbi területeken kontinentális és óceáni éghajlat a jellemző. Az éves átlaghőmérséklet 0-30°C között alakul, télen általában -5-5°C-os hűvösben élvezhetjük a hegyi levegőt. A téli időszakot a szigetre jellemző időjárási adottságoknak köszönhetően megközelítőleg 8%-os nedvességtartalmú hóhullások tarkítják, ez főszezonban átlagosan 13-14 méternyi kiváló minőségű porhót jelent.

Nagyobb térképre váltás

OSAKA

sj1.jpgElső utunk Osakába vezetett, ez a harmadik legnépesebb város az országban Tokyo után: megközelítőleg 2,6 millióan lakják, emberek, nyüzsgés, zaj, felhőkarcolók mindenfelé. A Hōnshu-sziget alsó harmadán, a Yodo folyó torkolatánál található. A területre nedves szubtrópusi éghajlat jellemző, ami enyhe teleket (0-10°C) és nyarakat jelent (25-35°C), több-kevesebb csapadékkal. Szétfagyni tehát nem fogunk, landoláskor esett csak le, mennyire jó választás volt Japán a síelős témához.

Az Aeroflot Russian Airlines, az All Nippon Airways, az Air China, a Lufthansa, a Turkish Airlines és a Korean Airlines szervezésében egyetlen átszál-lással áthidalható a fővárosunk és a fent nevezett metropolisz közötti körülbelül 9000 km-es távolság. A jegyárak az istenek szeszélyeivel kényelmetlen összhangban váltakoznak 100-300ezer forint között. Mi rászántuk időnket és energián-kat a két átszállásos repülésre, s a szerencsés időben történő jegyvásárlással jelentékenyebb összeget tehettünk félre, illetve csak később költöttük el azt.

Osakában a kibontakozásra sajnos nincs lehetőség, vonatoztunk tehát egy kicsit első állomáshelyünkig, de ha már ebben a remek városkában jártunk, elidőztünk itt egy kicsit, és a biztonság kedvéért benéztünk a Tennoji állatkertbe (↑). 10 hektárnyi állat – ki nem hagynám. A kedves koalák, vörös macskamedvék, kiwimadarak mellett a hüllők csodálóit hüllőház, engem pedig a vízilóház várt szeretettel, ahol megcsodálhattuk tevékenységüket a víz alatt is. 500 JPY / 1400 HUF igazán nem kiadás ezért, és már úgy is mentettünk egy kicsit a repjegyen. Reméltem, majd természetes körülmények között is láthatok egy-két állatkát, egy mókussal is beérem.

Fél óra séta bámészkodós tempóban, és a híres Dotonbori útra érkeztünk. 500 évre visszanyúló története van az utcának, csatornaépítéssel kezdődött, majd szórakoztató-negyeddé épült ki színházakkal, éttermekkel. Később, amikor a kulturális intézmények iránti érdeklődés megcsappant, a környék a múltban kiérdemelt „szórakoztató-” jelzőt sikeresen megtartotta, még csúnyalányok is garázdálkodtak arra. Aztán pedig szétbombázták a második világ-háborúban, és most éjjel-nappal csábító turistalátványosság – Váci utca nagyban, egy sétát megért.

sj3.jpgAz Osaka Várkastélytól viszont a szavam is elakadt. Az épület 16. század végén épült, az idő előrehaladtával hozzá-toldások, háborúk és újjá-építések tarkították az eredetileg sem kimondottan puritán stílusú építé-szeti alkotást. A keleti világ kezdő szerelmeseinek örömére 600 JPY/1600 HUF ellenérték fejében a kastély és kertjei megtekinthetők (a haladóknak ez ugye már rég megvolt). Valamint ha lett volna annyi eszünk, hogy nem télen vágunk neki Japánnak, akkor részt vehettünk volna a tradicionális virágnéző ünnepélyen, a hanamin, amelynek turisztikai jelentősége bizonyára vetekszik a síelésével. De azért a kastély kertjei/parkjai így is csodálatosak voltak, a cseresznyefát meg majd megnézzük itthon.

A kastély közvetlen szomszédságában található az Osakai Museum of History, 8 emeleten várja a látogatókat, szintén 600 a beugró. A felsőbb emeletek felől a földszintig haladva a szintek interaktív formában mutatják be a város történelmét a régmúlttól napjainkig. Archeológiai kiállításon és projektekben, az ókori és középkori kultúra bemutatásán, modern- és jelenkori tárlatvezetésen vehetünk részt teljes- és részkurzusok formájában, az alsóbb szinteken oktató- és kiállítótermek, valamint étterem és ajándéküzlet található.

A többi látnivalót a ránk váró kalandok hevében elkerültük, és vonattal indultunk a Biwako Valley síparadicsomba. Fél óra alatt Kyotoban termettünk, onnan 40 perc Shiga városa, majd 10 perc busszal a helyig.

Ez egy közepes méretű létesítmény, a pálya szintkülönbsége mindössze 224 m, 7 lift, 8 pálya, a leghosszabb 1400 m, bemelegíteni épp jó volt. Szerencsénkre nem volt nagy tömeg, mert azt nem szeretjük, gondolom, senki sem szereti, és még csak nem is mizantrópiáról van szó (ez esetben), mindössze csak könnyebb ügyelni a körülöttünk lévőkre, ha nem húszezren vannak.

3 éjszakát időztünk itt, majd vissza Kyotoba, a Tōkaidō csinosvonattal száguldás Gifu Hashimáig, majd megnéztük a nem messze található Snova Hashima nevű jópofa beltéri sípályát, csak hogy lássunk ilyet is Japánban. Nem volt rossz a pálya, de azért lehetne még cifrázni. Tovább is álltunk.

Fukushima

A Tōkaidōval elsuhantunk Tokyoig, átszálltunk a Tōhoku csinosra, Fukushimánál leugrottunk, hogy meglátogassuk első nagy síparadicsomunkat, az Alts Bandait. A Hōnshu-sziget felső harmadánál járunk, a kanyargós Abukuma, és a hozzá csatlakozó Arakawa folyók találkozásánál. A 300ezer lakosú várost a nedves szubtrópusi és a hegyek előidézte nedves kontinentális éghajlat sajátos elegye jellemzi, a telek és nyarak az osakai időjárásra hajaznak, a téli hónapokban átlagosan 50-200 cm hó fedi a lankákat.

Nagyobb térképre váltás

(Érdemes megjegyeznem, hogy mi még a fukushimai atomerőmű-katasztrófa előtt vendégeskedtünk ebben a szomorú sorsra jutott városban; akkor még minden rendben volt, azóta nem rendelkezem naprakész információval a térség síturisztikai tudnivalóival kapcsolatban. Valószínűleg minden oké, minden üzemel, de odautazás előtt érdemes megbízható forrásokból tájékozódni, nem egészségre ártalmas-e a tartományban és annak környékén tartózkodni.)

sj5.jpgAz Alts Bandai síparadicsom (↓) pályáinak legmagasabb és legalacsonyabb pontja közti szintkülönbség 580 m, 13 lift szor-goskodik, 29 pálya vár minket éjjel is, nappal is 30 km-en, valamint 3 jól kiépí-tett terepparkkal igyekeznek a snow-boardozók és síelők kedvében járni. Bár a párom is gyakrabban síel, mint snow-boardozik, őt is elcsábította a szuper-cső és a kis boardpark, és még kölcsönzésre is volt lehetőségünk.

A resortban kezdők, haladók, családosok, boardozók is megtalálják a számításaikat, változatos és izgalmas pályaválaszték áll rendelkezésünkre: az oktatótól a kezdőn át a haladóig mindenki élvezheti a tudásszintjének megfelelő nehézségi fokú pályákat, a gyerekeket külön foglalkozásokkal várják. Csak talán lehetnének picivel hosszabbak is. A síelésre szánt időpont és helyszín kiválasztásakor érdemes szemfülesnek lenni: olykor kisebb tömegek rohanhatnak a főbb pályákra – szerencse, hogy éjszaka is próbálkozhatunk.

A hó minősége szinte naponta változott, egyszer meleg és kásás, másnap már hideg és szilánkos, aztán pelyhes, mennyei porhó. Ezzel szemben viszont, ami a hó mennyiségét illeti, korántsem tapasztaltunk ekkora változékonyságot: reggelre mindig ott termett egy csomó, aztán nap közben is hullott, jelentősen lerontva a látási viszonyokat.  A pályákat korrektül rendben tartották, panasz nem érheti a japánok háza táját, akik egyébként remek vendéglátók is, a létesítményben töltött napjaim alatt egyedül az ételválasztékot kifogásoltam.

sj6.pngMindössze 10 km-re található a Mt. Bandai Eruption Memorial Museum, ahol (elég menő) szimulátorok segítségével tapasztalhatjuk meg az 1888-as kitörés erőit. A környezet és élővilág megjelenítésére a diorámás megoldást választották. Évente tartanak nyilvános tudományos foglal-kozásokat (tábort, ha úgy tetszik), melyek során megfigyelhetjük a környéken észlel-hető természeti jelenségeket. Szintén 600 a belépő, és még állatkát is lehet vinni – feltéve, ha nem ijedős.

Egy hét után fájó szívvel hagytuk hátra fukushimai-bandai kalandjainkat, de továbbálltunk észak felé. Újabb remek alkalom, hogy felülhessünk ugyanarra az übermenő Shinkansenre, amellyel Tokyotól Fukushimáig utaztunk – én is jobb szeretem a már bevált dolgokat.

Zaō Onsen

Egy megállóval mentünk csak északra a Tōhokuval, és máris az 1800 m magas Zaō hegy lábánál találtuk magunkat. A Yamagata nevű megállóhelynél kellett lehuppannunk a vonatról, ahonnan 40 perc buszozás után meg is érkeztünk ebbe a kedves fürdővároskába, Zaō Onsenbe (’Zaō-fürdő’, ↓). Felüdülés volt ilyen csendes, nyugodt helyen lenni Osaka és Fukushima után.

A térség természeti adottságait kihasználva egymás hegyén-hátán teremnek a fürdők: szinte minden utcasarkon nagyot mártózhatunk a kénben gazdag, vulkanikus eredetű forrásokban. A három nyilvános bel- vagy szabadtéri fürdőhely mellett bármelyik szállodában is igénybe vehető a szolgáltatás. A kénes fürdő vérnyomás- és gyulladás-csökkentő, érfalerősítő hatású, emellett reumás panaszok enyhítésére, bőrbetegségek kezelésére és a szervezet kénhiányának csökkentésére használatos.sj7.jpg

A bizonytalan lábúakat is gyalogtúrára invitálja a precízen kiépített mérföldes járda: kezdő és haladó kirándulásokat szerveznek kíváncsi természetjáróknak. Még egész a hegyre is fel lehet menni, ahonnan a kilátás meseszerű.

A Zaō Onsen síparadicsom pompás hely. A pályák legmagasabb és legalacsonyabb pontjai közötti szintkülönbség 800 m, ami nem is rossz az eddigiekhez képest. 42 lift és 4 gondola segít a közlekedésben, a várakozási idő átlagosan 3-5 perc volt. 15 pálya áll rendelkezésünkre 305 hektáron, valamint lehetőség van off-piste síelni, habár nem annyira örülnek neki, de nincs szigorú ellenőrzés, a kihágás egy racka suba felöltésével megúszható.

A létesítményben 12 tanfolyamot szerveznek a tudnivalók elsajátítására. Kezdők, haladók, szenszejek – idősek és fiatalok, mindenki könnyen megtalálhatja a tudásának megfelelő pályákat, de szintet lépni is lehet, ha picivel feljebb tesszük a lécet. Hét síiskola közül választhatunk, +1 snowboard, ahol egyébként igen borsos áron (20000 JPY/53000 HUF), előzetes bejelentkezés után bérelhetünk angolul beszélő oktatót egy napra. (Beszélnek még kínaiul és koreaiul, ha esetleg valamelyikőtöknek szempont).

A fent látható élőlények a Juhyok, más néven az Ice Monsterek, melyek a hegyek legtetején élnek, és a leghidegebb hónapokban, decembertől februárig aktívak. A jelenség azzal magyarázható, hogy a meglehetősen hideg hó és az erős szél egybefüggő hótakarót alakítanak ki a hegyoldalt borító örökzöld tűlevelűek lombjai körül – nálunk busójáráskor látni ilyen csinos fehér bundákat.

Itt is elvertünk egy hetet, és én szívem szerint még maradtam volna, de bérelt helyünk volt a turné következő, és egyben legutolsó állomásán, Appi Kogenben. Vissza a hipervonatra.

Appi Kogen

sj9.jpgSzóval a Tōhoku Shinkansennel egy csapás-ra az Appi Kogen állomás-helyen teremhetünk, ahon-nan ingyenes járatokkal érhetjük el a végállomást.

A Honshū-sziget északkeleti részén fekvő Towada-Hachimantai  National Park szomszéd-ságában található az Appi Kogen síparadicsom. A térség éghajlatának kö-szönhetően az északi fekvésű havas lejtőket az év nagy részében itt is kiváló minőségű és hosz-szan megmaradó porhó borítja, mely nagyban befolyásolja a lesiklás élményét.

A létesítmény területe 282 hektárra rúg, mintegy 45 km pályán várja a síelni vágyókat. A 7000 vendég fogadására alkalmas hotel nemzetközi ételkínálattal, sí-és snowboardkölcsönzőkkel, szépségszalonnal, masszázsterápiával, gyermeknapközivel és játéksarokkal áll szolgálatunkra.

21 üdítően hosszú pályán tesztelhetjük tudásunkat, melyek között a kezdőtől az profiig mindenki megtalálja a tudásszintjének megfelelő útvonalat. Van családi minisí a teljesen kezdő kollégáknak, kiépített és kiépítetlen pályák tapasztaltabb síelők és snowboardosok számára. Hómobil- és szánkóedzésre is be lehet fizetni, valamint felszerelés hiányában több kölcsönző is segítségünkre lehet. Annak ellenére egyébként, hogy a Zaō Onsen is speckó programok és pályák széles választékával várja a családosokat, kicsikkel érkezőket (pl. családi hópark), itt valahogy mégis jobban sikerült a családbarát környezet kialakítása.

Ha elfáradtunk, egy könnyed, hótalpakkal tett túra is sok tanulsággal szolgálhat, ugyanis a sziget állat- és növényvilága az állandó hó és fagy ellenére még több ezer méterrel a tengerszint fölött is lenyűgözően változatos: még medvékkel és hópárducokkal is összefuthatunk.

A létesítményben töltött egy hetünk alatt minden egyes nap havazott, sok és jó minőségű, finom, pelyhes hó hullott, de gyorsan rá kellett rohanni, mert a többiek is mind ezt tették. Nem volt tömeg egyébként, még a legforgalmasabb órákban sem kellett sorban állnunk sem a lifteknél, sem pedig az éttermekben, aminek ugye nagyon örültünk a több órás intenzív mozgást követően.

sja.jpgA sítúra végén élmé-nyekkel és tapasztalatokkal gaz-dagodva, kicsit azért fáradtan indultunk hazafelé Moriokából, szintén a két átszállásos meg-oldással. Remek volt a vendég-látás, lélegzetelállítóan gyönyö-rűek a tájak, pofásak a sípályák. És új oldalát ismertük meg most Japánnak: végre nem voltak bazárgésák és kimonóárusok, és megbizonyosodhattam felőle, hogy olykor azért a japánok is megsütik a halat.

Köszönjük Erzsinek a remek beszámolót, hamarosan folytatjuk...!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.